osteopat gravid ryggsmärta

Osteopat Stockholm Täby, behandling bäckensmärta foglossning

En osteopat kan behandla och lindra smärta vid foglossning, bäckensmärta samt andra problem som har med korsben och bäckenbottenmuskulatur att göra.

Vid graviditet blir kroppens leder rörligare, särskilt i bäckenet eftersom det ska kunna vidga sig under förlossningen och det är då vanligt med smärta i bäckenet, korsryggen, ljumskarna, höfterna, på skinkorna, baksidan av låren och över blygdbenet.

Ett känt begrepp är ”foglossning”, men egentligen är inga fogar lösa. Istället är bäckensmärta ett mer korrekt sätt att beskriva besvären. Bäckensmärtan skadar varken dig eller barnet och brukar försvinna efter förlossningen.

Vid graviditeten är det naturligt att kroppens leder blir mer rörliga och det behövs för att barnet ska kunna födas. En del gravida har inga besvär alls från bäckenet.

Oftast börjar besvären i mitten av graviditeten, men de kan komma tidigare eller senare. Vanliga symtom är:

• Molande, huggande eller ilande smärta i korsryggen (nedre delen av ryggen)
  • Smärta över skinkorna, ibland flyttar sig smärtan från sida till sida
  • Smärta i höfterna
  • Smärta över blygdbenet
  • Smärta som strålar ner mot ljumskarna eller bak på låren
  • Låsning i ena benet, som gör det svårt att gå
  • Svårt att lyfta saker, böja sig och vrida kroppen

Var sitter smärtan i bäckenet?

bäckensmärta foglossning
Bäckensmärta, foglossning

Alla gravida kvinnor kan få smärta i bäckenet, även vältränade, otränade, förstagångs gravida eller de som är gravida igen. Risken kan öka vid tunga lyft, vid redan skadat bäcken eller om smärta i ryggen eller bäckenet funnits tidigare hos den gravida kvinnan.

Kan osteopati göra skillnad för gravida kvinnor med foglossning eller bäckensmärta?

• En hållnings- och rörelseanalys görs i samråd med patienten. Undersökningen syftar till att få en så komplett bild som möjligt innan behandling.

Nedan video (4:36 min) beskriver och visar ett exempel på hur osteopaten behandlar och lindrar smärtor som förknippas med sakroiliakaleden (SI-leden).

Exemplet visar behandling av de myofasciella (muskler, ligament och fascia) vävnaderna i bäcken och korsben. På så sätt kan spänningar frigöras samt rörelsen i SI-leden optimeras.

Detta kan bidra till smärtlindring vid foglossning, bäckensmärta och andra problem som har med bäcken, korsben och bäckenbottenmuskulatur att göra. Behandling av SI-leden bidrar till symtomlindring.

Osteopat behandling foglossning eller bäckensmärta

Gravida kvinnor kan gynnas mycket av osteopati för att hjälpa kroppen genom graviditetens stora förändringar.

Vad säger forskningen om osteopati som behandlingsform vid foglossning eller bäckensmärta?

• Licciardone och Aryal (2013) lyfter fram osteopati som manuell behandlingsform eftersom den kan ge stora och goda effekter för att förebygga progressiv (gradvis ökande) ryggsmärta under graviditetens tredje trimester (från vecka 28 och tills att barnet föds).
  • Osteopati är en säker manuell behandlingsform för gravida kvinnor som har foglossning eller bäckensmärta under graviditetens tredje trimester (Hensel, Roane, Chaphekar och Smith-Barbaro, 2016).

Licciardone JC, Aryal S (2013): Prevention of progressive back-specific dysfunction during pregnancy: an assessment of osteopathic manual treatment based on Cochrane Back Review Group criteria. A randomized Controlled Trial.

Hensel KL, Roane BM, Chaphekar AV, Smith-Barbaro P (2016): Safety of Osteopathic Manipulative Treatment During the Third Trimester by Labor and Delivery Outcomes.