Frozen shoulder

Osteopat Stockholm Täby, behandling Frozen shoulder

En osteopat kan med manuell behandling lindra smärta, minska stelhet samt öka cirkulation och rörligheten i axel och skuldra.

Frozen shoulder (frusen axel, som även kallas frusen skuldra) innebär smärta i axeln som efter en tid stelnar och leder till sämre rörelseförmåga. Oftast beror smärtan på att ledkapseln som omger och stabiliserar axelleden drar ihop sig och blir stel.

Smärtan kan utvecklas och stegra under flera månader. Axeln brukar läka av sig själv även om läkningen tar lång tid.

Det första symtomet brukar vara att axeln gör ont vid rörelse. Med tiden blir axeln stel och det gör ont vid beröring. De flesta som drabbas av frozen shoulder har riktigt ont när de ligger ned för att sova.

Kan osteopati göra skillnad vid behandling av frozen shoulder?

Vid frozen shoulder eller ospecifik smärta i axeln och skuldran behandlar osteopaten hela patienten med fokus på att optimera en god hållning, att återställa axeln och skuldrans optimala funktion. Osteopaten strävar även efter att förbättra cirkulationen till och från det utsatta området för att möjliggöra bästa möjliga läkning.

Osteopaten använder sig av olika behandlingstekniker vid frozen shoulder och smärta i axel och skuldra som appliceras med händerna som verktyg. Osteopatin utgår ifrån en manuell mjuk behandlingsform för att behandla och lindra akut eller kronisk smärta, värk eller obehag.

Nedan video (3:28 min) visar ett exempel på hur muscle energy technique (MET) kan minska smärta och besvär i axelns led, nerver, muskler och ligament. Behandlingen förbättrar även cirkulationen till och ifrån axeln och skuldran.

De underliggande faktorerna till smärta och besvär i axel och skuldra är viktiga och därför föregås behandlingen av noggrann undersökning för att säkerställa rätt arbetsdiagnos.

En hållnings- och rörelseanalys görs i samråd med patienten. Undersökningen syftar till att få en så komplett bild som möjligt för att ta reda på och behandla de bakomliggande orsakerna till smärtan. En osteopat kan med manuell behandling lindra smärta, minska stelhet och öka rörligheten i axeln och/eller skuldran.