hjärnskakning osteopati

Osteopat Stockholm Täby, behandling Hjärnskakning

En osteopat kan med manuell behandling lindra symtom, minska återhämtningstiden samt öka flödet av cerebrospinalvätska i CNS för att på så sätt minska inflammationen vid hjärnskakning.

Att slå i huvudet så att hjärnan kommer i rörelse, innanför skallbenet, kallas för hjärnskakning. Vid en hjärnskakning förlorar du medvetandet eller tappar minnet för en kort stund. För att återhämta sig efter en hjärnskakning är det viktigt att inte anstränga hjärnan för mycket.

Symtomen på en hjärnskakning kommer ibland först efter flera timmar, vanligast är huvudvärk, illamående, kräkningar, yrsel, minnesförlust, onaturlig trötthet och förvirring.

Kan behandling med osteopati göra skillnad för personer som drabbats av hjärnskakning?

• En hållnings- och rörelseanalys görs i samråd med patienten. Undersökningen syftar till att få en så komplett bild som möjligt innan behandling.

Nedan video (4:47 min) visar en evidensbaserad mjuk kraniell osteopatisk manuell behandlingsmetod (OMT) som utförs av osteopaten för att ge symptomlindring och minska återhämtningstiden.

Osteopati som behandling vid hjärnskakning

Vad säger forskningen om osteopati som behandlingsform vid hjärnskakning?

Nedan resultat från två fallstudier där osteopati som behandlingsform utförts för att lindra hjärnskakning och minska återhämtningstiden:

• Resultat, fallstudie 1: Osteopati kan, tillsammans med omfattande tillvägagångssätt för patienter med hjärnskakning, förbättra patientens resultat genom att ge symptomlindring och minska återhämtningstiden. Osteopatisk manipulativ behandling (OMT) kan förbättra flödet av cerebrospinalvätskan i centrala nervsystemet (CNS) och på så sätt minska inflammationen (Guemsey, Leder and Yao, 2016).

• Resultat, fallstudie 2: En flicka i tonåren (16 år) med tre huvudskador som förekom med tydliga symptom av hjärnskakning. Efter 6 veckovisa manipulationsbehandlingar med osteopati (OMT) kunde patienten återgå till sina normala aktiviteter (Castillo, Wolf and Rakowsky, 2015).

Gumsey DT, Leder A and Yao S (2016): Resolution of Concussion Symtoms After Osteopathic Manipulative Treatment: A Case Report

Castillo I, Wolf K and Rakowsky A (2015): Concussion And Osteopathic Manipulative Treatment: An Adolescent Case Presentation