Behandlingstekniker

Osteopat Stockholm Täby, behandling vid smärta och besvär

Osteopatin ligger till grund för andra stora manuella mediciner som till exempel kiropraktik och naprapati. Osteopatin är en form av manuell medicin som alltid utgår ifrån varje unik patients egna individuella förutsättningar.

Grundaren bakom osteopati heter Andrew Taylor Still (1828-1917). För att läsa mer om honom och om osteopati som behandlingsform, klicka här.

Osteopaten använder ett flertal olika manuella och mjuka behandlingsmetoder för att lindra smärta. Det är viktigt att notera att vissa sjukdomar kan ge flera olika typer av smärta och upplevas olika och individuellt.

De underliggande faktorerna till smärtan är viktiga och därför föregås en behandling av noggrann undersökning för att säkerställa rätt diagnos.

Läkemedel och farmakologiska produkter ses ofta som en vanlig förekommande smärtbehandling och det är ett enkelt sätt att dämpa symtomet. Men frågan är om det avhjälper grundproblemet eller den egentliga orsaken till smärta eller upplevda obehaget.

Vanliga smärtor, besvär och ohälsa som osteopaten kan behandla

Ländryggssmärta och osteopati
Osteopati vid ländryggssmärta

Osteopaten främjar kroppens självläkande förmåga genom att behandla manuellt och mjukt – och med ett brett holistiskt synsätt

hjärtat vid osteopati
Osteopati påverkar cirkulationen

Behandlingen sker genom att noggrant bearbeta rörelseapparaten och att sammanlänka kroppens olika system. På så sätt ökar kroppens självläkande förmåga vilket påverkar och förbättrar hjärtats cirkulation, det lymfatiska flödet samt lugnande av kroppens nervsystem.