osteopat stockholm

Osteopat Stockholm Täby, Myofasciell teknik

En osteopat använder sig ibland av en så kallad ”myofascial release” vid behandling som är specifikt inriktad på muskulatur och fascia (bindväv) som omger och finns i muskulaturen.

Fascia omger och finns i muskulatur men fungerar även som stödjevävnad runt omkring och mellan olika organ i kroppen.

Myo = muskel, fascia = bindvävshinna.

Muskelvävnad kan dra ihop sig men den förmågan har inte fascian som har tre olika lager. När en osteopat behandlar och utför en ”myofascial release” är oftast målsättningen att komma åt det djupaste lagret närmast muskeln och/eller organet.

Det inre lagret som finns omkring muskulatur och som separerar de inre organen är oftast mycket tajt, spänt och kompakt.

Fascia, ett fascinerande nätvärk av bindväv

Fascian som är ett omslutande nätverk av bindväv har en större betydelse för vår hälsa än vi tidigare trott. Nätverket av bindväv håller alla delar och organ i kroppen på plats. Det underlättar även kroppens rörelse, hållning och balans.

För osteopati som manuell behandlingsmetod är fascian mycket intressant. Det stora nätverket av bindväv öppnar upp nya dörrar för hur en osteopat skall ta sig an och behandla en patient med värk, smärta eller obehag.

Fascian är det enorma nätverket av bindväv som håller alla delar i kroppen på plats och som underlättar rörelse, hållning, balans och som låter oss klara av trycket från gravitationen.

Nedan video (2:35 min) demonstrerar ett exempel där osteopaten behandlar piriformis, som är en djup sätesmuskel som kan orsaka ischias smärta.

Osteopat behandlar pirifomis smärta med ”myofascial release”.

En patient med överansträngd piriformis är en vanlig diagnos hos osteopaten. En tight piriformis muskel uppkommer mestadels hos idrottsutövare (löpare, cyklister, roddare m fl).

Se även andra diagnoser och övriga besvär där myofasciell teknik utförs av en osteopat, då oftast i kombination av annan manuell osteopati. Du hittar mer information under Diagnos och behandling.