Ryggskott

Osteopat Stockholm Täby, behandling Ryggskott

En osteopat kan med manuell behandling lindra den smärta som uppstår vid ryggskott.

Detta sker genom att minska spänningar i muskler och ligament, öka rörligheten i ländrygg och bäcken samt justera eventuella felställningar i ryggraden.

Ryggskott (lumbago acuta) är en plötslig men övergående smärta som kan ge stelhet i ländryggen.

Ofta krampar ryggmusklerna på grund av smärtan och det kan det ”låsa sig” ordentligt när den drabbade försöker kompensera tillståndet. Den grundläggande orsaken till ryggskott är att ryggraden hamnar i ett utsatt läge där belastningen blir för stor.

Symtom vid ryggskott kan vara belastning som ger smärta från muskler, leder i kotorna, diskar och/eller ledband.

Ofta strålar värken ned över höften och skinkorna. Det kan även ge smärta när den drabbade försöker röra på sig.

Hur uppkommer ett ryggskott?

Det är en intressant fråga! Ibland uppkommer ett ryggskott på grund av ingen orsak alls.

Men många gånger kan det bero på ett ett tungt lyft, ett ovant vridmoment, vardaglig stress (faktiskt vanligt), en stel kropp på grund av stillasittande eller exempelvis någon form av överbelastning.

Är osteopati en effektiv behandlingsmetod vid ryggskott?

En osteopat kan med manuell behandling lindra den smärta som uppstår vid ryggskott, men även skapa förutsättningar för en mer effektiv läkning.

Nedan besvär är exempel på vad osteopati kan hjälpa och lindra. Klicka på nedan länkar för mer ingående information.