whiplash nacksmärta

Osteopat Stockholm Täby, behandling Nacksmärta

En osteopat kan erbjuda manuell behandling som minskar spänningar och är effektiv vid nacksmärta och värk i axlar.

Värk, ömhet, stelhet eller smärta i nacke och/eller i axlarna är mycket vanligt. Exempelvis kan det bero på stelhet i muskulaturen, stress eller inflammation i ett senfäste.

I ovanliga fall är nackvärk och/eller smärta i axlar symtom på en allvarlig sjukdom. Ofta kan smärtan komma på grund av dålig arbetsställning eller längre stillasittande.

En whiplash (eller pisksnärtsskada) kan uppstå när kroppen plötsligt utsätts för en yttre kraft och som kastar huvudet från ett ytterläge till ett annat. Whiplash kan enkelt beskrivas som en stukning av nacken som kan ge allt ifrån lindriga till mer allvarliga symtom.

En vanlig orsak till whiplash (eller pisksnärtskada) är trafikolyckor, tacklingar, slag och fallolyckor inom idrotter såsom exempelvis hockey och ridning.

Källa: Vårdguiden Nacke och Axlar (2019) samt Vårdguiden Whiplash (2019)

Är osteopati en effektiv behandling vid nacksmärta och värk i axlar?

Osteopatin betonar sambandet mellan kroppens struktur och funktion eftersom den ser till alla aspekter av hälsa och därför syftar till att underlätta kroppens förmåga att läka, huvudsakligen genom manuell behandling.

• En hållnings- och rörelseanalys görs i samråd med patienten. Den syftar till att få en så komplett bild som möjligt innan behandling.

Diafragmans funktion kan även ha betydelse, faktum är att den är central för ditt välmående och har många fler funktioner än bara andning. Bland annat är den en globalt stabiliserande muskel och diafragman kan vanligtvis vara förknippad med smärta i nacke och/eller huvud. Läs mer om diafragmans funktion.

Nedan video (6:35 min) visar ett exempel på hur osteopati som behandlingsform kan minska spänningar i skallbasens led (Occipital Atlantal), nerver, muskler och ligament eftersom behandlingen förbättrar cirkulationen till och ifrån huvudet. En osteopat kan erbjuda manuell behandling som är effektiv vid nacksmärta och värk i axlar.

Vad säger forskningen om osteopati som behandling vid nacksmärta och whiplash?

• Empiriska studier (samling av vetenskapliga studier) föreslår osteopati som effektiv behandlingsform för att lindra icke-specifik nacksmärta (Schwerla et al. 2008; Dugaly et al. 2018).
  • Osteopati har välgörande effekt både fysiskt och psykiskt vid nacksmärta orsakad av whiplash (Schwerla et al. 2013).
  • En studie fallstudie av Genese (2013) behandlades en whiplashskada med osteopati. Resultatet visade att osteopati gav lindring för den drabbade eftersom osteopati fokuserade på orsaken till skadan i stället för endast symptomen. Den drabbade hade smärtor i nacke, höger käke samt domningar i höger ansiktshalva. Personen var symtomfri vid uppföljning efter 4 och 6 månader.
  • Fascial behandling ses som en mycket god metod för att förbättra och öka rörligheten i nacken hos personer som drabbats av akut whiplash skada (Picelli et al. 2011).

Dugaily PM, Coucke A, Salem W & Feipel V (2018): Assessment of cervical stiffness in axial rotation among chronic neck pain patients: A trial in the framework of non-manipulative osteopathic management.

Schwerla F, Kaiser AK, Gietz R & Kastner R (2013): Osteopathic treatment of patients with long-term sequelae of whiplash injury: Effect on neck paindisability and quality of life.

Schwerla F, Bischoff A, Nurnberger A, Genter P, Guillaume JP and Resch KL (2008): Osteopathic treatment of patients with chronic non-specific neck pain: A randomized controlled trial of efficacy.

Genese JS (2013): Osteopathic Manipulative Treatment for Facial Numbness and Pain After Whiplash Injury.

Picelli A, Ledro G, Turrina A, Stecco C, Santilli V & Smania N (2011): Effects of myofascial technique in patients with subacute whiplash associated disorders: a pilotstudy.