Arbetsdiagnos och behandling

Osteopat Stockholm Täby, behandling Diskbråck

En osteopat kan lindra smärta och öka livskvaliteten för personer som drabbats av diskbråck.

När en disk som ligger mellan ryggradens kotor brustit och buktar in mot ryggradskanalen kallas det för diskbråck. Det är vanligt och behöver inte göra ont.

Men om disken börjar trycka mot ryggmärgen eller nervrötterna så kan smärta uppkomma, då oftast i ryggen eller i form av ischias smärta, som är en strålande smärta ner i benet.

Vanliga symtom är:

• Ryggont, smärta som strålar ut i ett ben
  • Domningar och stickningar i benen
  • Tyngdkänsla eller svårt att kontrollera rörelserna i benen
  • Känselbortfall i benet och foten
  • Svårt att kontrollera urin och avföring
  • Smärta i nacke, smärta som strålar ut i armar och fingrar
  • Smärta som strålar ut i bröstkorgen.

Diskbråck
Diskbråck – utbuktande skiva som ger smärta

Kan osteopati göra skillnad vid behandling av diskbråck?

Vid diskbråck behandlar osteopaten hela patienten med fokus på att optimera en god hållning, att återställa ryggradens optimala funktion både avseende viktfördelning mellan ryggradens kotor och omkringliggande leder.

Osteopaten strävar även efter att förbättra cirkulationen till och från det skadade området för att möjliggöra bästa möjliga läkning.

Osteopaten använder sig av olika behandlingstekniker vid diskbråck och ländryggssmärta som appliceras med händerna som verktyg. Osteopatin utgår ifrån en manuell mjuk behandlingsform för att behandla och lindra akut eller kronisk smärta, värk eller obehag.

De underliggande faktorerna till diskbråcket är viktiga och därför föregås behandlingen av noggrann undersökning för att säkerställa rätt arbetsdiagnos.

En hållnings- och rörelseanalys görs i samråd med patienten. Undersökningen syftar till att få en så komplett bild som möjligt för att ta reda på och behandla de bakomliggande orsakerna till smärtan.

Vad säger forskningen om osteopati som behandlingsform vid diskbråck och ländryggssmärta?

I en Systematisk Review & Meta-analys gjord av Licciardone (2005) visade OMT (Osteopathic Manual Treatment) signifikant reducering av ländryggssmärta.

Läs mer här om vad en osteopat kan hjälpa dig med vid akut och långvarig ländryggssmärta. Här finns även en sammanställning av den evidens osteopatin som behandlingsform grundar sig på vid just ryggsmärta.

Boka din behandling nedan. Du länkas till Bokadirekt.se för val av dag och tid.