MS osteopati

Osteopat Stockholm Täby, behandling Multipel Skleros (MS)

En osteopat kan inte bota Multipel Skleros (MS) men manuell behandling kan lindra smärta, öka livskvaliteten samt minska tröttheten för personer med sjukdomen.

Multipel skleros (MS) är en obotlig sjukdom i det centrala nervsystemet, det vill säga hjärnan och ryggmärgen. Det uppstår inflammationer och ärr på nervtrådarna vilket gör att impulser inte kommer fram som de ska.

Inflammationerna och ärren kan finnas på olika ställen i centrala nervsystemet och därför kan besvär komma från olika delar av kroppen.

Sjukdomsförloppet skiftar mycket mellan olika personer som är drabbade av MS och det finns flera olika former. Vanligtvis förekommande symtom är:

• Känselrubbningar och skakningar
  • Svårigheter att gå och hålla balansen
  • Besvär med synen
  • Nedsatt kontroll över urinblåsan
  • Stelhet i musklerna
  • Trötthet
  • Humörsvängningar med depression
  • Störningar i minne och tankeverksamhet
  • värk.

Källa: Vårdhandboken (2019)

Kan behandling med osteopati göra skillnad för personer med Multipel Skleros (MS)?

Nedan video (3:56 min) visar två manuella behandlingstekniker av en osteopat. Metoderna är mycket patient-säkra och används för att öka rörelsen i dessa regioner hos personer med MS.

Osteopati kan inte bota Multipel Skleros (MS) men behandling kan lindra smärta, öka livskvaliteten samt minska tröttheten för personer med sjukdomen.

Med så kallad ”myofascial release” (myo=muskel, fascia=bindvävshinna) av bröstkorg och ”sacral wobble” (manipulering av bäcken), som beskrivs och demonstreras i videon ökar rörligheten i dessa regioner.

Men de underlättar också andning samt ökar det venösa och arteriella blodflödet. Även det lymfatiska flödet och det parasympatiska nervsystemet (”bromsen” i kroppen) kan stimuleras med denna metod.

osteopat behandling MS eller smärta

Vad säger forskningen om osteopati som behandlingsform vid Multipel Skleros (MS)?

En osteopat kan inte bota Multipel Skleros (MS) men manuell behandling kan lindra smärta, öka livskvaliteten samt minska tröttheten för personer med sjukdomen (Cordano et al. 2018; Wolf et al. 2017).

• I en studie av Cordano et al. (2018) var slutsatsen att osteopati bör övervägas vid behandling av patienter med kroniska symtom på MS.
  • Cordano et al. (2018) visade i sin studie signifikanta förbättringar i resultat av trötthet och depression, en vecka efter den sista sessionen. Även en ökning av livskvalitet (QoL) visade resultatet av de som fick osteopati.
  • Resultaten från studien av Yates et al. (2002) visade att osteopati kombinerat med träning (med maximal ansträngning) gav ökad styrka men även positiva effekter i livskvalitet för de drabbade.

Wolf K, Krinard T, Talsma J, Pierce-Talsma S (2017): OMT for Patients With Multiple Sclerosis.

Cordano C, Armezzani A; Veroni J, Pardini M, Sassos D, Infante MT, Tacchino A, Lapucci C, Cellerino M, Calabrò V, Ciullo L & Nourbakhsh B (2018): Osteopathic Manipulative Therapy and Multiple Sclerosis: A Proof-of-Concept Study.

Yates HA, Vardy TC, Kuchera ML, Ripley BD and Johnson JC (2002): Effects of osteopathic manipulative treatment and concentric and eccentric maximal-effort exercise on women with multiple sclerosis: a pilot study.